Yang tak terucap

Malam itu dibiarkan berlabuh.
Tanpa kata menutupi tirai.
Hanya aku yang berlinangan.
Malam berikut sepertinya sama.
Sepi.

Aku sengaja biar dinding membataskan.
Nawaitu kau untuk sampai ke hatiku.
Dengan perkataan dan perbuatan.
Yang kelmarinnya ku endah.
Cukuplah.

Biarku harus berfikir sejenak.
Apa benar.
Aku sengaja membataskan.
Cukup tersungkur jatuh cinta.
Seorang.

Seperginya hari, ditinggalkan cebisan.
Malam-malam yang sunyi seperti itu.
Membuatkan aku lelah.
Seperti dijerut bayang silam.
Kenapa?

Percaya itu goyah.
Entah sekuat apa aku.
Entah sekuat apa cinta kau.
Entah seteguh mana kasih.
Entah seutuh mana janji.
Kau tunjuk, aku tengok.

Tidak lagi bagai mengejar KTM.
KTM kejar aku okay?

Bukan meminta.
Aku isteri.
Bukan itu sepatutnya?

Maaf senyuman tidak seindah dulu.
Senyumanku dulu,
Segala perbuatanku, terbalas begitu.
Aku berhenti.
Memikirkan tanggungjawab.
Aku relakan.